vuurziel's boeken

zin in een praatje?


zaterdag 6 maart 2010

wiki's


Vanmiddag gekeken, gelezen, gesurfd en weer gekeken en mezelf vragen gesteld.

Vraag 1. Om een visiedocument mediawijsheid te lezen en te bewerken stuurde Jan ons vorige week ofzo een googledocument. Samen met Aureen heb ik daar donderdag op zitten puzzelen: zo heb ik een Engelse achtergrondtekst en zij een Nederlandse en hoe verander je dat dan? En we hebben beiden zitten werken in dat document en het elkaar en nog wat teamleden toegestuurd. Nu heb ik het zojuist weer even bekeken en warempel, ons beider toevoegingen staan erin. Voor alle zekerheid hebben we beiden onze tekst met een kleurtje gemarkeerd.
Is dit nu ook een vorm van Wiki? Ik vind dit nl. erg handig. je stuurt elkaar je document toe en de "bovenste" is de meest recente.
Vraag 2. is dan logischerwijs: al een half jaar klungelen we nu al, in team O&E met het maken van een gezamelijk jaarplan. Waarom doen we dit niet per Wiki? Onze teammanager is toch zeker de vleesgeworden wb 2.0-er!Dat zijn nou juist de dagelijkse, eenvoudige toepassingen!
Ik vond de library-succes bestpractise wiki een leuke, en wat kwam ik tegen? ook nog learning2.0 en daar weer onze eigen 23 dingen met een heleboel mensen die ooit deze cursus gedaan hebben, maar niet heel erg recent, dat is weer jammer, ik had best met een Engelse leerling van nu even een berichtje uit willen wisselen.
In het gebruik:
Als wij in Nederland een officiele, nationale wiki in bibliotheken zouden hebben(hebben we die niet?) dan zouden het MLP, 4you, de NL-Pleinen, onze prachtige erfgoedprogramma's daar op kunnen en daar kunnen worden doorontwikkeld? Wat ik wel weer ingewikkeld vind, is dat er ook weer zoveel zijn. En het vinden van allerlei hele leuke dingen blijft zo moeilijk. Verder, en dat is vraag 3.
In een blog van een amerikaanse 23 dingen-student zag ik bij haar profiel een van Kikker en Pad, en dan in het engels. Leuk, met een plaatje. Hoe krijg je plaatjes en clips in je profiel??
ter bestrijding van de saaiheid van lappen tekst ga ik een zeer favoriet boekje bij de introductiebezoeken in de blog proberen...

1 opmerking:

  1. Vraag 1. Dit is ding 13, dus dat scheelt weer ;-) Maar 1 ding, met Googledocs is het juist NIET de bedoeling dat je elkaar documenten doorstuurt. Je deelt het document met elkaar en sleutelt met z'n allen in hetzelfde document. Zo heb je altijd de juiste versie in handen. Je kunt er zelfs gelijktijdig in werken. Je ziet wat de ander aanpast en kunt met elkaar chatten over de inhoud van het document. En je kunt zien wat er gewijzigd is.
    Het lijkt op een wiki, maar is het niet.

    Vraag 2: Ja, dat kan, maar gaat beter met Googledocs. Maar omdat niet iedereen weet hoe dat werkt, wordt het fenomeen nog wel eens overgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen